Saturday 12 September 2015

HIDUP KEKADANG PERLU KESENDIRIAN


Bila terpaut cerita, kekadang tercuit rasa bila kisah itu mengetuk rasa dihati, Bila kisah itu samanya sentuhan, pengalaman selalunya menjadi yang terindah walaupun pahit untuk dikenang, Melupakan memang teramatlah sukarnya tapi kesannya itu tidak sama kepada semua pemilik. Ada yang kuat,ada yang lemah dan ada yang tersungkur terus menyesak dada,

Bersyukur la kiranya kau berada disituasi kuat, kerana kekuatan itu bisa jadikan kau sekuat rasa lemahmu. Bisa jadikan kau, seorang pejuang mengetuai peperangan. Kau bisa jadi seorang guru silat yang maha hebat tingkahnya, kau bisa jadi seperti seorang peguam yang cukup tajam lidahnya, kau juga bisa jadi seorang doktor yang merawat pesakitnya, kau juga bisa jadi guru yang membantu memberikan pedoman... Semuanya kau bisa, kau juga bisa jadi seorang penjahat yang terlalu kejam jejaknya.

Hidup itu, kekadang perlukan kesendirian... Menghadapi kehidupan nyata ada yang berbeza rasa. Ada yang sukanya bergelumang dukanya, ada dukanya bersirat dengan bahagianya... Semua permainan rasa dan kita tidak bisa melawan rasa... 

Adakalanya, kita perlu kesendirian. Memikir , menilik, menolak, memendam, mencatu segala macam tersirat. Gelodak rasa semuanya bergelegak cuma dihunus bersama perasaan yang kuat tapi bisanya kita menolak hati yang sentiasa jujur bergerak bersama perasaan?? Cukup kejam bila kita merasa tidak adil dengan setiap pemberianNya. Kena terima walaupun sukar untuk ditentang.

HIDUP ITU HARUS ADA RASA KESENDIRIAN. 
Untuk jadikan kita merasa lebih kental, menjadikan kita sekuat2 perasaan. Tapi beringat la, hidup tidak seindah yang kau bayangkan tapi hidup juga tidak sepahit yang kau rasakan.


No comments: