Friday 17 February 2012

Utk Siaran RTM - Adat Istiadat Suku Kaum Idahan-Subpan... Check It Out!!

So Tired, Last nite pulang jam 2.00 pagi, melalui jalan raya yang licin, hujan lebat dan gelap ngam lagi keadaan aku yang basah kuyup dek kerana meredah hujan.  Sampai jak dirumah, aku mandi dan terus melabuhkan kepalaku ke bantal dan terus nyenyak tidur tanpa Icha, huhuhu so sad sangat.. Mengalir tanpa diundang airmata ini... Dengan lenganku yang sakit, dengan betisku yang sengal aku gagahi untuk tidur dengan airmata yang masih basah dipipiku.. Wah... Bermadah kata dipagi hari...  I Miss Icha...

Hari nie majlis tingkuang Adik sepupu aku dan tema pada siang hari ialah.. Suku kaum Idahan ( Subpan ) so.. Kitorang men'decorate' la konok pelamin suku kaum kami nie dengan bantuan orang-orang tua kami ( Nenek Satu - panggilan adik nenek kami ) 

Memandangkan Rancangan Televisyen Malaysia (RTM) akan datang untuk merakam detik-detik bersejarah hari ini.. So kami buatlah yang terbaik... Mencantikkan, menyenikan dan menyerikan lagi pelamin pengantin ni. Maklumlah... Masuk Telebesen... Hehehehe


 Sambil men'decorate' kitorang dihiburkan dengan bunyi-bunyian tengguguk dan gong yang dimainkan oleh Nenek Satu dan Abang Adi Hj. Salim.


 Sambil di interframekan oleh dua orang nie... Hehehehe Wahab Ngeng n Hubby kak Supiah Usman Oghang seghawak nie...
 Siok gila la semalam coz... banyak kuarga yang lama da tak jumpa hadir bersama-sama meriahkan kegembiraan pengantin nie...

Kami terus menggiatkan usaha dan kementalan kami mencantikkan pelamin adat istiadat suku kaum kami nie...Idahan-Subpan. Walaupun dalam surat lahirku berbangsa Melayu Berunai, darah idahan tetap ada walau sedikit hehehe bangsa Umi aku. Aku tetap hormat bangsa keturunan Umi aku.Walaupun... bermacam2 tohmahan yang aku dengar tapi just 'deny' sebab bukan semua suku kaum nie bersikap seperti 'itu'.  Dan mengikut pengalaman aku, Keturunan Hj Imam Etong Okk Usah dan Hjh. Hairan Peliyar tidak pernah membuat sesuatu yang boleh merosakkan nama baik Hj. Imam Etong, Datuk kesayangan kami nie... I Miss Him So Much...

Persediaan Awal menyiapkan pelamin adat istiadat...


 Salah satu perkara paling penting ialah... Tilam dan bantal... Jangan jak direct tus pengantin buat hal depan umum... Hahahahaha





 Umi pun turun padang... Kie... Jangan marah ya... Ter'enterframe' gak... Supaya orang tau ada khidmatmu dictu.... hehehhe




AKHIRNYA...



Oleh kerana da settle... Aku mo meragam macam ikan duyung la... Bukan dugong yaaa... Hehehehe...


Aksi menunggu pengantin lelaki datang.. Huhuhu Where is my prince charming... Miss Cinderella here!!! Hahahaha


Nie antara yang hadir....





Nie orang kuat nie... Hehehe Kak Syamsiah Usman



Umi kol aku jam 7.00 tadi pagi... Banjir teruk di Sapagaya... Macamana acara hari ini...? Alalalalala... Memang gerenti anak ramai nie... Hahahaha... Jangan marah Rambo... Hehehe ;P

Ok la.. That's all for today... Adik-adikku kuargaku Pewaris Hj. Imam Etong enjoy for tour my Blog nie and jumpa lagi kita di 25 Februari 2012 nie... Sepupu sorang lagi akan kawin... Tema ? Hehehe... Siti Nurhaliza ya... Biarlah Rahsia.. Tunang tus kawen... Wah!!! This is the first in our history of CCHII... Yeay....!

2 comments:

nokie lynjia said...

tembaga y kecil2 tu ,sama macam d rumah la...

bunga santik said...

cewahh aunty lina ad blog sendiwiii ����