Sunday 12 February 2012

AKU DISERANG MIGRAIN...

   Haii... Assalamualaikum... Aku mahu mengadu ngan kamurang. Hari ini aku migrain... Betul2 aku ndak tahan. Sangat sakit dan aku tidak tahu apa punca ia berlaku... Ooo Maybe mo 'Period'.. Tapi kalo bukan nie... Mungkin ada sebab lain...


So... aku search di Internet... Ini la hasilnya yang aku dapat... We share together!

APA ITU MIGRAIN?

Migrain ialah sakit kepala yang teruk dan menyakitkan. Ia sering didahului atau disertai dengan tanda-tanda amaran deria seperti berkelip cahaya, bintik buta, cucukan dilengan dan kaki, loya, muntah dan sensitif kepada cahaya dan bunyi.
Sakit kepala migrain menyebabkan sistem saraf simpatetik untuk bertindak balas dengan perasaan mual, cirit-birit, muntah, mengurangkan peredaran darah dan meningkatkan sensitiviti kepada cahaya dan bunyi.

APA YANG MENYEBABKAN MIGRAIN ?

Sesetengah orang yang mengalami migrain dapat mengenali punca-punca atau faktor-faktor penyebab tetapi ada di antara kita yang tidak mengetahuinya.

  • Alahan dan reaksi alahan
  • Lampu terang, bunyi kuat dan bau yang tertentu atau minyak wangi
  • Tekanan fizikal atau emosi
  • Perubahan dalam corak tidur atau tidur yang tidak teratur
  • Merokok atau terdedah kepada perokok
  • Melangkau waktu makan atau berpuasa
  • Alkohol
  • Turun naik kitaran haid, pil; kawalan kelahiran, turun naik hormon semasa menopaus permulaan
  • Ketegangan sakit kepala
  • Makanan yang mengandungi tyramine (wain merah,keju tua, ikan salai, hati ayam), monosodium glutamat (MSG) atau nitrat (seperti bacon, hotdog, salami)
  • Makanan lain seperti coklat, kacang, mentega kacang, avocado, pisang, limau, bawang, produk tenusu dan makanan yang melalui proses penapaian atau jeruk.



APAKAH TANDA-TANDA MIGRAIN?


Gejala migrain boleh berlaku sebentar sebelum sakit kepala, sebaik sebelum sakit kepala, semasa sakit kepala, dan selepas sakit kepala.  Walaupun tidak semua migrain yang sama, gejala yang termasuk ;

  • Sederhana kepada sakit teruk, biasanya terhad kepada satu sisi kepala. 
  • Denyutan sakit kepala
  • ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti biasa akibat kesakitan
  • loya
  • muntah
  • Sensitiviti yang meningkat kepada cahaya dan bunyi.



No comments: