Thursday 21 June 2012

Damai yang mendamaikan

Damai yang mendamaikan... Bukan jawapan bagi hati yang tertanya. Bukan jawapan untuk duka yang terlangsai. Bukan jawapan untuk nafsu yang berbayar. Bukan jawapan untuk setiap persoalan walhal nadinya tersumbat oleh suatu ketidakwarasan.


Gila memang gila dengan keputusan. Menduga menjadikan satu mimpi ngeri kembali hadir menusuk-nusuk setiap sendi.  Ibarat hati tersayat dek belati tajam.

Sesal, Sesalan, Penyesalan, Kesalan, Kesesalan... 

Merangkum menjadi satu.   Tanda satu seruan kebencian menanda setiap inci samada hukuman ka atau bukti ka atau menyerah ka atau bersabar ka... Hati menjadi terlebih-lebih pasrah. Seperti Gempita merempit dikala hujan dihati masih menjadi rintik. Huhh... Inikah memang takdirnya atau inikah satu tanda berakhirnya sesuatu yang sepatutnya diakhiri.

Hidup memang merumitkan. Tapi hidup ini memberikan sejuta kemanisan dan kepahitan. Bersyukur menjadi penghuni duniawi, walaupun kepahitan yang ditanda dari azali sukar dihadapi. Terima dengan hati yang lapang walhal mata ini selalu digenangi oleh lautan kepedihan dan keperitan.

Terima kasih sang angin, kau selalu meniupkan aku sepoi kasih-sayangmu... Terima kasih sang mentari, kau selalu mengeringkan kolam yang berlopak dimataku.. kau menyinarkan aku dikala hati disirna kedukaan... Terima kasih sang malam, kau menyedarkan aku situasi perbezaan di antara terang dan kegelapan. Kau menyuluhku dikala ku dihimpit keresahan.

No comments: