Monday 26 December 2011

Words Of The Day (2)

 
Lanjutan...

Dia sudah ada disini.    He's here already.
Dia sudah tibakah?  Is he here already?

Apa hal?    What's the matter?

Dia telah menerima wang itu.  He did receive the money. 

Anda ada pen?  Do you have a pen?

Ada muslihat.   Ti have a hidden motive.

Dalam keadaan baik.  In good condition.
 
 Saya tak suka orang yang mereka-reka cerita
                                             I don't like  people inventing stories.

Anda mahu makan bersama kami?  Would you like to join us for lunch?

Ada-ada saja! Kalau mahu pulang, pulanglah!
                        Nonsence! If you want to go home, just go!

Anda ada kamus?    Do you have a dictionary?

Adakalanya dia tiada di rumah pada petang hari.
                             Sometimes he is not at home in the evening.

Walaupun apa keadaannya, jangan pergi.
                                Under no circumstances should you go.

Saya mesti pergi sekarang.      I must go now.

Mestikah anda pergi sekarang?    Must you leave now.

Saya mesti membayar hutang saya.     I must pay my debt.

Kerja ini mesti selesai esok.   This work must be finished  tomorrow

Anda harus menunggu saya.  You have to wait for me.

Saya harus membeli tiket kapal terbang. I have to buy a aeroplane ticket.



That's all for today. 

 


No comments: