Thursday 19 January 2012

SEBENARNYA SOPAN

Manusia tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan. Lumrah alam... Tapi kesilapan itu boleh digalaskan dengan sikap. Ada sikap segelinting dari kita bisa menyulitkan hubungan.. Kurang Ajar, tidak menghormati orang, cakap lepas, cakap tak serupa bikin, semua bisa menjadi titik tolak mencerminkan perangai kita.

Kalau mahu orang hormatkan kita. Kita cermin dahulu diri kita dan hormati orang dahulu. Hargai perasaan orang sekiranya kita mahu diri kita dihargai.

Berdasar dari pengalaman. Ada orang yang cukup warak tapi kurang ajar, ada yang gila-gila tapi hormat dengan orang, Ada juga yang seiring tapi ada jugak yang mereng. Huh!!! Susah mahu puaskan hati semua orang.

Berkisarkan dari pengalamanku bertugas selama 15 tahun. Banyak rencah dan ragam ku temui selama tempoh itu.. Dari seorang remaja 18 tahun menjadi seorang ibu beranak 4. Pelbagai  ragam pelbagai gaya. Manis lidah ada... Masin... Pahit... Semua ada.. Huh!!! Ada yang menyenangkan ada jugak yang menyakitkan... Tapi ndakpa... Tugas itu ibadah so kena ikhlas dan bersangka baik. Walaupun... Buat derk jak... Kengkadang setan bertanduk sekali sekala menjadi orang ketiga. Dan aku setakat ini bisa menangkis walaupun kengkadang tersasar.

No comments: